Tips mot trötta fötter vid jogging

Jogging är något som många drar sig inför. Ursäkterna haglar i luften och sällan är du så upptagen som när du skjuter upp träningen. Vill du återuppta din jogging, men vet med dig att du får en olustig känsla i dina fötter av joggingen? Vi tror att vi har lösningen för dig, och tro oss – det funkar verkligen!

Du är inte den enda som tvekar inför joggingturen. Vi är många som behöver lite extra skjuts och pepp för att komma igång, och du är långt ifrån ensam! Nu har vi på Bykier testat stödstrumpor som joggingtillbehör och kan bara säga att det är så underbart mycket trevligare att jogga med såna! Om du har testat kompressionskläder så vet du att de ger en härlig lätt känsla i kroppen och benen. Det i sig blir prestationshöjande och det känns nästan som att man flyger fram.

Kompressionsstrumpor och komma igång-tips

Det är först när man börjat använda kompression som man förstår vilken känsla det ger. Många använder dem vid andra tillfällen för att skapa blodcirkulation och minska risken för åderbråck. Det här är med andra ord vårt bästa tips om du vill komma igång med träningen igen. Börja självklart lugnt och långsamt om du inte tränat på ett tag för att inte belasta senor och lederna i fötterna. Läs mer om tips för att komma igång på gp.se.

Vidare hämtar vi tips från expressen.se som listar några knep för dig som vill börja springa:

  • Se till att fötterna har rätt skor och strumpor
  • Varva jogging med promenad om det krävs
  • Undvik överbelastning

Många undrar hur det står till med stretchning före och efter träning. Det är lite olika vad som gäller, och man ska inte ta stretchning helt lätt. En tankeväckare som dök upp efter att forskare gått ut med att det inte alltid är bra har gjort att många dock tvekar på om man över huvud taget bör stretcha. Det beror helt enkelt på hur och när du stretchar! Fördjupa dig i stretchningens omdebatterade roll i träningen i DN.

Kom ni ihåg att göra dina fötter en tjänst! Lycka till med träningen.